האישורים הנדרשים לבנייה קלה / ירוקה

נדמה שההיגיון, היעילות והחשיבות הרבה של בנייה ירוקה סללו את דרכה של אותה בנייה בת קיימא – עד למקבלי ההחלטות במדינה.  שכן על פי תקן הבנייה הירוקה 5281 מדובר בהרבה מעבר לרק המלצה חמה. על מנת לקבל אישורי בנייה ותו תקן לכל מבנה גדול בישראל, יש צורך בבדיקות שונות, בעמידה בקריטריונים מגוונים ובעיקר בסיוע של מכון התעדה ויועץ בנייה ירוקה. איך מקבלים אישור תקן בנייה ירוקה? המדריך המקיף לפניכם. 

מהי בנייה קלה/ירוקה?

בנייה ירוקה תופסת תאוצה ככל שהשנים חולפות בארץ ובעולם כולו. כיום, ניתן לומר בוודאות גדולה שהרוב המוחלט של הפרויקטים והמבנים החדשים שרוקמים עור וגידים ברחבי המדינה, נבנים בהתאם לדרישות ולקריטריונים של ת"י 5281. אך גם הרבה מעבר לחוק או לצורך לעמידה בדרישות השונות, לבנייה ירוקה יש יתרונות רבים ומשמעותיים שבאים לידי ביטוי בחיסכון כלכלי גדול, בפחות זיהום סביבתי, ברתימת אנרגיה טבעית ולשמירה על הכדור עליו אנחנו חיים.

בנייה קלה-ירוקה, חייבת כאמור לעמוד במגוון של פרמטרים שונים על מנת להיחשב ככזו וכן על מנת לקבל אישורי בנייה מלכתחילה. התקן עצמו כולל פרמטרים כמו עמידה בדירוג אנרגטי, בדיקות קרינה, בדיקות בידוד תרמי ועוד. הדרך להשיג את האישור ולערוך את מגוון הבדיקות, היא להיעזר במכון התעדה ייעודי, בליווי של יועץ בנייה ירוקה ולבסוף להגיש את אוגדן הפרויקט לרשות המקומית הרלוונטית לקבלת האישור המיוחל. 

מה כולל תהליך קבלת היתר בנייה?

על מנת לקבל את התקן ולהתקדם בפרויקט, ישנו צורך להציג תוצאות של בדיקות שנערכו על ידי גורמים המוסמכים לכך. את הבדיקות הנדרשות מבצע מכון התעדה לבנייה ירוקה. המכון מכיר את התהליכים השונים, מכשיר ומעסיק בקרים מקצועיים ומבצע את הבדיקות לעמידה בתקן. 

התהליך כולל 5 שלבים עיקריים, תוך התאמה לתקנות המקומיות ול-ת"י 5281:

  1. השלב המקדמי – שלב זה מהווה תנאי סף לקבלת היתר בנייה. בהתאם, הוא מתבסס ברובו על תכנון מקדים ומפורט תוך שאיפה לעמידה בהנחיות השונות על מנת לעמוד בדרישות התקן. בנוסף, שלב זה כולל גם התאמות מיוחדות בעניין הבידוד התרמי, בכדי לקבל בשלב מאוחר יותר דירוג אנרגטי שיעמוד בתקן. 
  2. שלב ראשון – מתקיים לפני תחילת הבנייה. שלב בו מציג היועץ המלווה את התכנון המתאים על מנת לעמוד בתקן תוך מתן הוכחות מפורטות בסעיפים השונים. 
  3. שלב שני – שלב בו נדרש להוכיח בפועל שהביצוע אכן נשעם על התכניות שהוצגו. מכון ההתעדה יוודא שההנחיות אכן מיושמות על ידי עריכת בדיקות שונות. 
  4. שלב סיור השלד – לאחר סיום בניית שלד המבנה, מתבצע סיור עם נציגי מכון ההתעדה באתר. עיקרו של הסיור מתבסס על בדיקת השלד והבידוד התרמי. בסיור ייבדק הבידוד בין היתר בקירות חוץ, בקירות ממ"ד, בתקרה עליונה ועוד. 
  5. שלב סיור גמר – השלב האחרון שמתבצע לפני הגשת טופס 4 (טופס שמהווה אישור מטעם הוועדה המקומית שהמבנה אכן בטוח ומתאים לאכלוס ומגורים). שלב זה כולל גם בדיקות מעבדה ואת יישום הדרישות לקבלת תקן בנייה ירוקה בת קיימא.

מהן הדרישות לעמידה בתקן זה? 

ת"י 5281 מחולק ל-9 פרמטרים או פרקים שונים, כאשר כל פרק מייצג דרישות בנושא תכנון ובנייה אחר המכיל סעיפי משנה נוספים. רוב הסעיפים האלו מהווים תנאי סף אך יש ביניהם גם כאלו המהווים המלצה או רשות. על מנת לקבל את האישור ולעמוד בכל הדרישות והסעיפים יש לצבור ניקוד מספק בהתאם לכל פרק וסעיף. 

תשעת הפרקים של התקן: 

  • קרקע
  • אנרגיה
  • חומרים
  • מים
  • בריאות ורווחה
  • פסולת
  • תחבורה
  • חדשנות
  • ניהול אתר הבנייה

היתרונות בקבלת האישור

קבלת האישור מגדירה את המבנה כבנייה ירוקה ובכך, קיימים יתרונות גדולים לא רק לסביבה ולכדור הארץ, אלא גם לחשבון הבנק שלכם ולשקט הנפשי שלכם. לא בכדי אומרים על בנייה קלה שהיא העתיד של הענף, מגולמים בה המון נקודות של מחשבה על ההווה, על העתיד ועל מחייה נכונה יותר בעזרת רתימת אנרגיות חדשות ומתחדשות. 

בין היתרונות המגוונים שבקבלת האישור ת"י, נוכל למצוא למשל את בריאותו ורווחתו של האדם שמושפעת באופן ישיר מהחומרים הטבעיים ומשיטות הבנייה, חיסכון עצום במים וחשמל, חיסכון כלכלי משמעותי, יעילות אנרגטית, שמירה על הסביבה ועוד שלל יתרונות משמעותיים ומבורכים.

מה היה לנו עד עכשיו במאמר?

מאמרים נוספים

Facebook
Twitter
LinkedIn